Впровадження проекту ЄС „Фінансування та
управління у сфері охорони здоров’я в Україні» в пілотному регіоні -
Попільнянському районі, Житомирської області
В.В.Костюк нач. відділу ОЗ Попільнянської райдержадміністрації
Одним з основних завдань у відпрацюванні перспективної моделі
реформування медицини та створення сприятливих умов для запровадження інституту
соціального медичного страхування, є є раціональне використання фінансових та
людських ресурсів при існуючому обмеженому фінансуванні.
У рамках проекту ЄС „Фінансування та управління у сфері охорони
здоров’я в Україні» Попільнянський район було визнано пілотним регіоном,
оскільки медицина Попільнянщини завжди активно вишукувала шляхи вдосконалення
та вирішення проблем. Це – і відпрацювання господарського механізму, і активна
участь у створенні благодійної організації „Лікарняна каса Житомирської
області”, до того ж на фоні стабільно високих показників діяльності лікарняних
закладів.
Попільнянський район в основному сільськогосподарський. У ньому
проживає близько 36 тисяч населення. Дітей та інвалідів 21,2%, осіб
працездатного віку – 48,5%, пенсіонерів – 31,1%. Фельдшерські та
фельдшерсько-акушерські пункти обслуговують 43,7% населення.
Мережа лікувально-профілактичних закладів району представляла
центральну районну лікарню на 13 ліжок, селищну лікарню на 25 ліжок, 8
сільських лікарських амбулаторій, 10 фельдшерсько-акушерських пунктів та 20
фельдшерськими пунктами. Рівень забезпеченості цілодобовими ліжками – 44,4 на
10 тисяч населення, рівень госпіталізації 44,4 на 10 тисяч населення;
забезпеченість лікарями -19,7 на 10 тисяч населення, середнім медперсоналом –
68,3 на 10 тисяч населення. 17,4% населення району є членами „Лікарняної каси”.
З метою реалізації в районі угоди про співробітництво між проектом
ЄС та Житомирською обласною адміністрацією, а також згідно з планом підготовки
фахівців охорони здоров’я району до роботи в умовах нового
господарсько-правового статусу та нової моделі фінансування проведено ряд
семінарів, навчальних модулів, дискусійних клубів за участю медичних
працівників, голів сільських рад, експертів з країн Євросоюзу, керівників
виконавчої влади району, казначейства, фінансових органів. Питання впровадження
проекту ЄС постійно висвітлюється в районних та обласних засобах масової
інформації.
На сьогоднішній день досягнуто таких результатів:
-
Затверджено Положення та створено районний відділ охорони здоров’я
Попільнянської райдержадміністрації зі штатною чисельністю трьох посад, які
укомплектовані на конкурсній основі (начальник, провідний спеціаліст,
бухгалтер-економіст), та затверджено установчі документи відділу, виділено
фінансування та приміщення в райдержадміністрації;
-
Рішенням сесії районної ради затверджено Статут Комунального підприємства
„Попільнянська центральна районна лікарня” та її керівник, проведено державну
реєстрацію;
-
Виготовлено печатки та штампи створених відділу охорони здоров’я та
Комунального підприємства;
-
Прийнято рішення районної Ради „Про внесення змін до бюджету”;
-
Проведені сесії сільських Рад і прийняті відповідно рішення „Про передачу
фінансів, штатів та майна в районне Комунальне підприємство”;
-
Установлено обладнання, комп’ютерну техніку на робочі місця в кількості 27.
Організовано навчальний комп’ютерний клас. Проведено навчання медичного
персоналу (сімейних лікарів, статистиків, медреєстраторів, бухгалтерських
працівників, працівників відділу охорони здоров’я, приймального відділення,
стаціонару) по роботі з комп’ютерною технікою та введеними програмами;
-
Укладено договір між районним відділом охорони здоров’я (Замовник) та
Комунальним підприємством «Попільнянська центральна районна лікарня»
(Виконавець медичних послуг)
Основою договірних відносин є погодження між замовником та
Виконавцем плану надання медичної допомоги (структура та об’єм) з акцентом на
найбільш раціональних та ефективних варіантах задоволення потреб пацієнтів.
Система договірних відносин надає можливість:
-
Підвищити ефективність роботи Виконавця;
-
Покращити планування розвитку охорони здоров’я;
-
Покращити систему управління надання медичної допомоги;
-
Підвищити якість медичного обслуговування.
З 1 червня 2005 року фінансування лікарняного закладу буде
проводитись глобальним бюджетом, що надає керівнику самостійність у
використанні коштів, без їх розподілу по кодах економічної класифікації.
На даному етапі існує ряд проблем, котрі потребують вирішення:
-
На місцевому рівні – оптимізація, телефонізація сімейних лікарів, зменшення
енергетичних затрат (можливість здачі приміщень в оренду), збереження та
модернізація матеріально-технічної бази та інше;
-
Вищого рівня – відпрацювати системи ціноутворення, встановлення переліку
медичних послуг, які підлягають оплаті, та офіційного переліку цін; створення
системи медичних стандартів.
У перспективі передбачаються зміни в структурі лікувального
закладу, а саме – створення на його базі центру первинної медико-санітарної
допомоги з метою розмежування первинногота вторинного (спеціалізованого) рівня.
Необхідними моментами є також надання вдосконалення роботи
автоматизовних інформаційних систем та активізація зусиль по формуванню
громадської думки щодо бачення кінцевого результату – створення моделі системи
охорони здоров’я, в центрі якої мають бути інтереси, насамперед, пацієнта.
|