З метою реалізації в області угоди про співробітництво між проектом Європейсь­ кого Союзу «Фінансування та управління у сфері охорони здоров ' я в Україні» та Жи­ томирською облдержадміністрацією та згідно з планом підготовки фахівців охо­ рони здоров ' я області до роботи в умовах нового гослодарсько - правового статусу І ново ї моделі фінансування з 19 по 20 квітня в Житомирі вже вдру­ ге проходив навчальний модуль циклу тематичного удосконалення для фахівців закладів і установ пілот - ного регіону проекту на тему «Запровадження до­ говірних відносин у секторі охорони здоров ' я в Україні» .

В роботі дводенних на­ вчальних модульних занять брали участь координатор проекту ЄС , доктор Антоніс Малагардіс , український ди­ ректор проекту Володимир Рудий , доктор з Румунії Ав­ рора Драгомірістяну , зас­ тупник начальника УОЗ облдержадмініст­ рації Володимир Ґоловаков , головний лікар Попільнянської ЦРЛ Валерій Станіс - лавчук , заступник голови Попільнянської райдержадміністрації Тетяна Кравчук , ди­ ректор Житомирського базового медич­ ного коледжу Віктор Шатило , а також керівники та головні бухгалтери обласних ЛПЗ , спеціалісти державного казначей­ства , голови сільських і селищних рад Попільнянського району .

Відкриваючи роботу модульних занять , В . К . Ґоловаков передав керівникам про­ екту від голови ОДА П . І . Жебрівського , його заступника з питань гуманітарної політики І . М . Синявськоїта в . о . начальни­ ка УОЗ облдержадміністрації О . К . Толста - нова щирі вітання та побажання успішної плідної роботи .

Традиційно програма роботи модулю " була доволі насиченою і змістовною . В перший день занять Володимир Рудий презентував доповідь ) про законодавство України щодо запровадження договірних відносин у секторі охорони здоров я , про його можливості та основні на­ прямки . За словами доповідача , саме контрактування та надання автоном­ ного статусу публічним медичним зак­ ладам є чи не основною відмінністю , що відрізняє вітчизняну модель охо­ рони здоров ' я від систем охорони здоров ' я ряду європейських країн . Адже українська модель ще й досі базується на характерній для колишніх радянських часів інтегрованій моделі розподілу ресурсів , яка не перебача - ла наявності контрактних відносин .

Чинна законодавча база України ( насамперед , Цивільний і Господарсь­ кий кодекси України , Закон України «Про закупівлю товарів , робіт і послуг за державні кошти» , законодавство про органи місцевого самоврядування та держадміністрації ) в основному забезпе­чує перехід до використання контрактної моделі фінансування охорони здоров ' я . Проте , на жаль , в силу недостатньої об­ ізнаності діючого законодавства та про - інформованості щодо переваг цієї стра­ тегії , вміння її використовувати та відсутності політичної волі до запровад­ ження змін як в центрі , так і на місцях , - договірні відносини у сфері державної закупівлі та постачанні медичних послуг не застосовуються . Виняток становлять поодинокі випадки , що стосуються впровадження пілотних проектів під егідою міжнародних донорських організацій , од­ нією з яких є Європейський Союз .

- Реалізація проекту . ЄС , - зазначив Во­ лодимир Рудий , - була започаткована в Житомирській області вісім місяців тому . За цей час відбулися певні позитивні зрушен­ ня і прийнято організаційні рішення про створення в Попільнянському районі відділу охорони здоров ' я , який виступатиме у ролі покупця ( замовника ) медичних послуг за державним контрактом та вирішено питан­ ня про надання Попільнянській ЦРЛ нового юридичного статусу - комунального підприємства . Таким чином , в пілотних ре­ гіонах буде запроваджено спробу викори­ стання практики закупівлі медичних послуг за державні кошти . Ми маємо довести ефек­ тивність обраної стратегії в порівнянні зі звичною системою бюджетного утримання закладів охорони здоров ' я , що мають ста­ тус бюджетних установ . Сподіваюсь , що висока результативність запровадженої стратегії дасть нам підстави для рекомен - дації Уряду України та МОЗ щодо її запро­ вадження на теренах всієї країни , тим більше , що дана стратегія є складовою ланкою системи ефективного , соціального медичного страхування в майбутньому .

Порушена тема запровадження догов­ірних відносин у сфері охорони здоров ' я є ключовим інструментом реформування охо­ рони здоров ' я в провідних країнах Європи .

Взагалі ж система контрактування відносин є надзвичайно важливою для створення рівних можливостей як для громадського сектору , так і для приватного . Тим більше , що всі суб ' єкти економічних відносин зац­ ікавлені в тому , щоб між ними мала місце чесна конкуренція в боротьбі за державне замовлення , що в свою чергу дозволяє більш ефективно використовувати державні кошти . Навіть за відсутності конкуренції , яка сьогодні , на жаль , є характерною озна­ кою охорони здоров ' я України , запровад­ ження контрактування є надзвичайно вигі­ дним з точки зору стратегії ефективності розподілу ресурсів . По суті стратегія кон - трактування в охороні здоров ' я є пусковим механізмом для активізації ряду інших уп­равлінських стратегій . Насамперед йдеться про стимулювання децентралізації управл­іння медичними закладами ( а , отже , і для підвищення рівня фінансової та управлі­ нської автономії цих закладів ), підвищення ефективності роботи постачальників ме­ дичних послуг та планування розвитку си­ стеми охорони здоров ' я на макро - та мікрорівні ; поліпшення системи управлін­ня процесом медичного обслуговування населення , а також зміни типу відносин між платником і постачальником послуг з ієрар­ хічних на партнерські .

Керівник про­ екту ЄС Антоніс Малагардіс зробив аналіз міжнарод­ ного контракту - вання в сфері охо­ рони здоров ' я . Доктор Аврора Драгомірістяну навела приклад Румунії щодо кон - трактування та на­ дання амбулатор­ них і стаціонарних послуг та проана­ лізувала зміни , що відбулися в лікар­ нях із введенням котрактування . В . А . Станіславчук презенту­вав систему контрактування , за якою пра­ цюватиме комунальне підприємство По­ пільнянської ЦРЛ .

Наступного дня Євген Орел зробив аналіз іноземних контрактів з точки зору їх корисності для України . Про використання державних соціальних нормативів ( стан­ дартів ) у сфері охорони здоров ' я при підго­товці муніципальних блок - контрактів йшло­ ся у доповіді М . Шевченка . Далі робота навчального модулю продовжувалася в двох робочих групах . Слухачі першої групи вис­ тупали в ролі сторони платника медичних послуг і розглядали питання укладання контракту з постачальником ; розробки май - бутніх контрактів з Центром первинної медичної допомоги та Стоматологіч­ ним центром , а також умови контролю за виконанням контракту . Слухачі дру­ гої групи були представлені в якості сторони постачальника медичних по­ слуг і вивчали питання укладання кон­ тракту з платником ; контрактів між адміністрацією та персоналом медич­ них закладів ; заходів щодо оптимізації персоналу та аутсорсінгу .

По закінченню другого дводенного навчального модулю керівники проек­ту ЄС підбили підсумки його діяльності і дали високу оцінку роботі його учас­ ників , які значно збагатили свої знання щодо запровадження договірних відно­ син в охороні здоров ' я .

21 квітня в Попільні відбулося друге засідання дискусійного клубу на тему «Роль контрактних відносин у поліпшенні систе­ ми охорони здоров ' я в Україні» . Обгово­ рення зазначеної теми відбувалося у два етапи . Спочатку члени робочої групи у складі керівника проекту Антоніса Мала - гардіса , Українського керівника проекту Володимира Мирославовича Рудого , кері­вника бюро ВООЗ в Україні Юрія Васильо­ вича Суботіна , експерта ВООЗ з питань фінансування охорони здоров ' я Сергія Во­ лодимировича Шишкіна , начальника відділурозподілу ресурсів . По суті стратегія кон - трактування в охороні здоров ' я є пусковим механізмом для активізації ряду інших уп­равлінських стратегій . Насамперед йдеться про стимулювання децентралізації управл­іння медичними закладами ( а , отже , і для підвищення рівня фінансової та управлі­ нської автономії цих закладів ), підвищення ефективності роботи постачальників ме­ дичних послуг та планування розвитку си­ стеми охорони здоров ' я на макро - та мікрорівні ; поліпшення системи управлін­ня процесом медичного обслуговування населення , а також зміни типу відносин між платником і постачальником послуг з ієрар­ хічних на партнерські .

Керівник про­ екту ЄС Антоніс Малагардіс зробив аналіз міжнарод­ ного контракту - вання в сфері охо­ рони здоров ' я . Доктор Аврора Драгомірістяну навела приклад Румунії щодо кон - трактування та на­ дання амбулатор­ них і стаціонарних послуг та проана­ лізувала зміни , що відбулися в лікар­ нях із введенням котрактування . В . А . Станіславчук презенту­вав систему контрактування , за якою пра­ цюватиме комунальне підприємство По­ пільнянської ЦРЛ .

Наступного дня Євген Орел зробив аналіз іноземних контрактів з точки зору їх корисності для України . Про використання державних соціальних нормативів ( стан­ дартів ) у сфері охорони здоров ' я при підго­товці муніципальних блок - контрактів йшло­ ся у доповіді М . Шевченка . Далі робота навчального модулю продовжувалася в двох робочих групах . Слухачі першої групи вис­ тупали в ролі сторони платника медичних послуг і розглядали питання укладання контракту з постачальником ; розробки май-