Досвід ЕС у запровадженні договірних відносин в охороні здоров'я України
З метою реалізації в області угоди про співробітництво між проектом Європейсь кого Союзу «Фінансування та управління у сфері охорони здоров ' я в Україні» та Жи томирською облдержадміністрацією та згідно з планом підготовки фахівців охо рони здоров ' я області до роботи в умовах нового гослодарсько - правового статусу І ново ї моделі фінансування з 19 по 20 квітня в Житомирі вже вдру ге проходив навчальний модуль циклу тематичного удосконалення для фахівців закладів і установ пілот - ного регіону проекту на тему «Запровадження до говірних відносин у секторі охорони здоров ' я в Україні» .
В роботі дводенних на вчальних модульних занять брали участь координатор проекту ЄС , доктор Антоніс Малагардіс , український ди ректор проекту Володимир Рудий , доктор з Румунії Ав рора Драгомірістяну , зас тупник начальника УОЗ облдержадмініст рації Володимир Ґоловаков , головний лікар Попільнянської ЦРЛ Валерій Станіс - лавчук , заступник голови Попільнянської райдержадміністрації Тетяна Кравчук , ди ректор Житомирського базового медич ного коледжу Віктор Шатило , а також керівники та головні бухгалтери обласних ЛПЗ , спеціалісти державного казначейства , голови сільських і селищних рад Попільнянського району .
Відкриваючи роботу модульних занять , В . К . Ґоловаков передав керівникам про екту від голови ОДА П . І . Жебрівського , його заступника з питань гуманітарної політики І . М . Синявськоїта в . о . начальни ка УОЗ облдержадміністрації О . К . Толста - нова щирі вітання та побажання успішної плідної роботи .
Традиційно програма роботи модулю " була доволі насиченою і змістовною . В перший день занять Володимир Рудий презентував доповідь ) про законодавство України щодо запровадження договірних відносин у секторі охорони здоров я , про його можливості та основні на прямки . За словами доповідача , саме контрактування та надання автоном ного статусу публічним медичним зак ладам є чи не основною відмінністю , що відрізняє вітчизняну модель охо рони здоров ' я від систем охорони здоров ' я ряду європейських країн . Адже українська модель ще й досі базується на характерній для колишніх радянських часів інтегрованій моделі розподілу ресурсів , яка не перебача - ла наявності контрактних відносин .
Чинна законодавча база України ( насамперед , Цивільний і Господарсь кий кодекси України , Закон України «Про закупівлю товарів , робіт і послуг за державні кошти» , законодавство про органи місцевого самоврядування та держадміністрації ) в основному забезпечує перехід до використання контрактної моделі фінансування охорони здоров ' я . Проте , на жаль , в силу недостатньої об ізнаності діючого законодавства та про - інформованості щодо переваг цієї стра тегії , вміння її використовувати та відсутності політичної волі до запровад ження змін як в центрі , так і на місцях , - договірні відносини у сфері державної закупівлі та постачанні медичних послуг не застосовуються . Виняток становлять поодинокі випадки , що стосуються впровадження пілотних проектів під егідою міжнародних донорських організацій , од нією з яких є Європейський Союз .
- Реалізація проекту . ЄС , - зазначив Во лодимир Рудий , - була започаткована в Житомирській області вісім місяців тому . За цей час відбулися певні позитивні зрушен ня і прийнято організаційні рішення про створення в Попільнянському районі відділу охорони здоров ' я , який виступатиме у ролі покупця ( замовника ) медичних послуг за державним контрактом та вирішено питан ня про надання Попільнянській ЦРЛ нового юридичного статусу - комунального підприємства . Таким чином , в пілотних ре гіонах буде запроваджено спробу викори стання практики закупівлі медичних послуг за державні кошти . Ми маємо довести ефек тивність обраної стратегії в порівнянні зі звичною системою бюджетного утримання закладів охорони здоров ' я , що мають ста тус бюджетних установ . Сподіваюсь , що висока результативність запровадженої стратегії дасть нам підстави для рекомен - дації Уряду України та МОЗ щодо її запро вадження на теренах всієї країни , тим більше , що дана стратегія є складовою ланкою системи ефективного , соціального медичного страхування в майбутньому .
Порушена тема запровадження договірних відносин у сфері охорони здоров ' я є ключовим інструментом реформування охо рони здоров ' я в провідних країнах Європи .
Взагалі ж система контрактування відносин є надзвичайно важливою для створення рівних можливостей як для громадського сектору , так і для приватного . Тим більше , що всі суб ' єкти економічних відносин зац ікавлені в тому , щоб між ними мала місце чесна конкуренція в боротьбі за державне замовлення , що в свою чергу дозволяє більш ефективно використовувати державні кошти . Навіть за відсутності конкуренції , яка сьогодні , на жаль , є характерною озна кою охорони здоров ' я України , запровад ження контрактування є надзвичайно вигі дним з точки зору стратегії ефективності розподілу ресурсів . По суті стратегія кон - трактування в охороні здоров ' я є пусковим механізмом для активізації ряду інших управлінських стратегій . Насамперед йдеться про стимулювання децентралізації управління медичними закладами ( а , отже , і для підвищення рівня фінансової та управлі нської автономії цих закладів ), підвищення ефективності роботи постачальників ме дичних послуг та планування розвитку си стеми охорони здоров ' я на макро - та мікрорівні ; поліпшення системи управління процесом медичного обслуговування населення , а також зміни типу відносин між платником і постачальником послуг з ієрар хічних на партнерські .
Керівник про екту ЄС Антоніс Малагардіс зробив аналіз міжнарод ного контракту - вання в сфері охо рони здоров ' я . Доктор Аврора Драгомірістяну навела приклад Румунії щодо кон - трактування та на дання амбулатор них і стаціонарних послуг та проана лізувала зміни , що відбулися в лікар нях із введенням котрактування . В . А . Станіславчук презентував систему контрактування , за якою пра цюватиме комунальне підприємство По пільнянської ЦРЛ .
Наступного дня Євген Орел зробив аналіз іноземних контрактів з точки зору їх корисності для України . Про використання державних соціальних нормативів ( стан дартів ) у сфері охорони здоров ' я при підготовці муніципальних блок - контрактів йшло ся у доповіді М . Шевченка . Далі робота навчального модулю продовжувалася в двох робочих групах . Слухачі першої групи вис тупали в ролі сторони платника медичних послуг і розглядали питання укладання контракту з постачальником ; розробки май - бутніх контрактів з Центром первинної медичної допомоги та Стоматологіч ним центром , а також умови контролю за виконанням контракту . Слухачі дру гої групи були представлені в якості сторони постачальника медичних по слуг і вивчали питання укладання кон тракту з платником ; контрактів між адміністрацією та персоналом медич них закладів ; заходів щодо оптимізації персоналу та аутсорсінгу .
По закінченню другого дводенного навчального модулю керівники проекту ЄС підбили підсумки його діяльності і дали високу оцінку роботі його учас ників , які значно збагатили свої знання щодо запровадження договірних відно син в охороні здоров ' я .
21 квітня в Попільні відбулося друге засідання дискусійного клубу на тему «Роль контрактних відносин у поліпшенні систе ми охорони здоров ' я в Україні» . Обгово рення зазначеної теми відбувалося у два етапи . Спочатку члени робочої групи у складі керівника проекту Антоніса Мала - гардіса , Українського керівника проекту Володимира Мирославовича Рудого , керівника бюро ВООЗ в Україні Юрія Васильо вича Суботіна , експерта ВООЗ з питань фінансування охорони здоров ' я Сергія Во лодимировича Шишкіна , начальника відділурозподілу ресурсів . По суті стратегія кон - трактування в охороні здоров ' я є пусковим механізмом для активізації ряду інших управлінських стратегій . Насамперед йдеться про стимулювання децентралізації управління медичними закладами ( а , отже , і для підвищення рівня фінансової та управлі нської автономії цих закладів ), підвищення ефективності роботи постачальників ме дичних послуг та планування розвитку си стеми охорони здоров ' я на макро - та мікрорівні ; поліпшення системи управління процесом медичного обслуговування населення , а також зміни типу відносин між платником і постачальником послуг з ієрар хічних на партнерські .
Керівник про екту ЄС Антоніс Малагардіс зробив аналіз міжнарод ного контракту - вання в сфері охо рони здоров ' я . Доктор Аврора Драгомірістяну навела приклад Румунії щодо кон - трактування та на дання амбулатор них і стаціонарних послуг та проана лізувала зміни , що відбулися в лікар нях із введенням котрактування . В . А . Станіславчук презентував систему контрактування , за якою пра цюватиме комунальне підприємство По пільнянської ЦРЛ .
Наступного дня Євген Орел зробив аналіз іноземних контрактів з точки зору їх корисності для України . Про використання державних соціальних нормативів ( стан дартів ) у сфері охорони здоров ' я при підготовці муніципальних блок - контрактів йшло ся у доповіді М . Шевченка . Далі робота навчального модулю продовжувалася в двох робочих групах . Слухачі першої групи вис тупали в ролі сторони платника медичних послуг і розглядали питання укладання контракту з постачальником ; розробки май-
|